4ºESO PDC. DETERMINANTS I PRONOMS.

TIPUS DE DETERMINANTS:






DETERMINANT i PRONOM

  •      Hi ha una sèrie de determinants i pronoms que presenten la mateixa forma. La diferència la trobem en la funció; el determinant acompanya un nom i el pronom el substitueix.  Ex. El meu germà i el teu són amics.  “Meu” és un determinant que acompanya al nom “germà”. I “teu” és un pronom perquè substitueix al nom germà. No porta un nom al costat a qui determinar.
  •      Són els següents:  

–          Possessius: meu, teu, seu, nostre, vostre, seu…

–          Demostratius: aquest, aqueix, aquell…

–          Numerals: cardinals 1,2,3… ordinals: primer, segon, tercer, 1r, 2n ,3r

–          Quantitatius: quant, tant, molt,poc, bastant, gaire, massa, força, prou, més, menys, gens

–          Indefinits: algun, algú, ningú, tothom, res, altre, tal, tot


EXERCICIS

A)  Assenyala els determinants de les frases següents i digues de quin tipus són:

  1.  Cada fracàs ensenya a l’home alguna cosa que li calia aprendre. Dickens
  2. Guarda les teves pors, però comparteix el teu valor amb els altresR.L- Stevenson
  3.  Estimar-se no és mirar-se l’un a l’altre, és mirar junts en la mateixa direcció. A.de Saint Exupéry
  4.  El vint-i-vuit de desembre ens recorda el que som durant els altres tres-cents seixanta quatre dies de l’any. M. Twain.
  5.   El valor és la primera qualitat humana perquè és la qualitat quegaranteix les altres. W. Churchill.
  6.   És fàcil ser valent des d’una distància segura. Esop
  7.  Hi ha més mons, però poden trobar-se en aquest.  P. Éluard
  8.  La millor manera de gastar el temps és consumint-loM. Duras

B) Omple els buits amb un determinant que convengui:

…perquè ___ oncle Bernat m’havia dit ___ coses importants en ___ temps. Coses que m’acompanyarien sempre, d’_____ coses que fan racó dins la bossa de____ vida, la que anam omplint amb els records que estimam més, perquè ____ records són com les persones, alguns te’ls estimes i altres…

Em va abraçar. No va dir res, però em va abraçar. Jo vaig estrènyer _____ braços al _____ voltant, com si abraçàs ___arbre centenari. I vaig nortar ____ sang que corria per ______venes i que era_______ sang. Vaig notar els batecs del seu cor, que era també _____ cor, i no vag haver de dir res perquè tot estava dit. Tant se valia on havien anat a parar ____ paraules que necessitava per expressar el que sentia per ____ oncle Bernat. Amb _____ gest no em calia parlar…(…) 

Quan vaig tornar ______ llit em va semblar que _____lluna brillava més que ______ altra nit i que ____habitació era plena d’_____ aroma verge. Vaig pensar que valia ______pena viure _____vides si podies haver viscut ____moment com aquell.

No hay comentarios:

Publicar un comentario